Volgers

maandag 20 november 2023

OVERWINTEREN 2023 / 24


MIJN BEVINDINGEN TOT ZOVER


Op het moment van dit schrijven zijn we inmiddels 40 dagen onderweg en ik vind het tijd om mijn tussentijdse bevindingen met jullie te delen.


Het is natuurlijk heerlijk om meer dan vier maanden overwinteren in Spanje in het vooruitzicht te hebben. Wij zijn de producenten van kleine, twee persoons vouwagens. En voordat we aan onze overwintering konden beginnen moesten we nog veel doen. Dit keer konden we mooi op tijd weg omdat we vroeg klaar waren met ons werk.

Omdat we niet hele dagen wilden rijden besloten we om de eerste stop in Nederland te maken. Daarna een stop in Belgiƫ. In Frankrijk hebben we meerdere keren een stop gemaakt. Ons plan was om de Elses route te nemen en allemaal kleine pittoreske dorpjes te bezoeken.

Dit was mijn wens want dat leek me zo leuk, echter het viel mij persoonlijk erg tegen en halverwege wilde ik eigenlijk zo snel mogelijk naar Spanje.

Het is nu 20 november en tot zover is het te warm voor de tijd van het jaar. We hebben vanaf het moment van vertrek uit Nederland alleen nog maar prachtig weer gehad. Veel zon, heel veel zon.


2020/ 21

Onze eerste overwintering was met onze caravan, een Hobby 560 FC Prestige. Toen hebben we vier maanden op dezelfde camping gestaan, Camping La Marina in San Fulgencio. Een prachtige camping met alles erop en eraan. Van een zwemparadijs tot wellness. De ligging was ook goed en er grensde een mooi groot bos aan de achterkant die je via een poort kon bereiken.

Echter, ondanks dat was vier maanden op deze camping te lang. Dus de volgende overwintering zouden we het anders gaan doen.


2021/ 22

Onze tweede overwintering. Nu zouden we gaan reizen en veel plekken bezoeken, iets wat allebei graag wilden. Dit keer lieten we de caravan thuis en zijn we met onze Mercedes Vito gegaan. Een goed uitgeruste kampeerbus. Twee zonnepanelen op dak warmwater, een kookplaat, koelkast, spoelbak en goede zitplaatsen. Echter na ongeveer twee maanden onderweg te zijn begon het toch tegen te zitten.

De Marco Polo is goed geschikt om weekends mee weg te gaan en om drie weken vakantie te houden op een camping met alle faciliteiten. Echter de bus is niet geschikt om vier maanden mee rond te reizen. Toen besloten we om dan maar de bus en ook de caravan te verkopen en dan een gewone camper te kopen.

In januari, terwijl we nog in Spanje waren heeft Rene alles te koop gezet en binnen afzienbare tijd waren bus en caravan verkocht.

Dus bij terugkomst werd eerst de caravan opgehaald en een maand later onze bus. Nu konden we op zoek gaan naar een geschikte camper. Zoals jullie nu weten hebben we een prachtige Benimar gekocht waar we nu mee rondreizen.


2022/ 23

Onze derde overwintering.

Eenmaal in Spanje had ik pas het gevoel dat we eindelijk aan onze overwintering begonnen. Ik houd van Spanje met zijn vriendelijk mensen, lekker eten en natuurlijk veel zon. Echter Italiƫ blijft bij mij op nummer 1 staan.

We hebben tot nu toe al veel plaatsen bezocht, allemaal langs de kust. We zien ook dat anderen voor het binnenland kiezen, maar dat is niet zo ons ding. We houden van de kust, het strand en de zee. We hebben op gedoogplekken gestaan, maar de meeste plaatsen waar we stonden waren betaald.

We hebben nu al zoveel verschillende plekken bezocht en ik heb nu voor de eerste keer in drie jaar gezwommen in het buitenbad, zo warm was het. 

Ik had al gelezen dat het deze winter warmer zou worden naar normaal, maar het is extreem warm voor de tijd van het jaar. Ik ben dit jaar ook veel actiever dan de andere keren. Ik fiets en wandel nu veel meer en dat bevalt me goed.

Het wandelen doe ik meestal alleen met Emma, want Rene houdt niet zo van lange wandelingen. Hij gaat dan liever op de fiets, iets wat ik niet erg vind. Ik krijg wel eens de vraag of we elkaar niet zat worden wanneer we meer dan vier maanden bijna ieder uur samen zijn.

Ik moet zeggen dat het altijd goed gaat, want we werken immers bijna iedere dag samen, dus we zijn het gewent om samen te zijn. Plus, Rene wanneer we in Spanje zijn gaat Rene vaak alleen een stukje fietsen. Ik ga dan wandelen of blijf gewoon bij de camper en ga verder met het schrijven van mijn boek. Ik heb altijd wel iets te doen. Ik ben auteur, ik lees en puzzel graag. Dan is Emma er natuurlijk ook nog.

Deze derde overwintering is tot nu toe nog de beste, misschien komt het omdat we weten wat er op ons afkomt en wat we kunnen verwachten. Hoe dan ook, dit is voor mij de beste overwintering tot nu toe.

We zijn allebei erg tevreden met onze camper en dit is dan ook een blijvertje. We hebben het erg naar onze zin.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten