Volgers

dinsdag 31 oktober 2023

OVERWINTEREN 2023 / 24

 DINSDAG 31 OKTOBER

CAMPERPARK XERACO


Vandaag aangekomen bij dit prachtige camperpark. We hadden al opnames gezien, maar in werkelijkheid is het nog mooier. Omdat we online hadden geboekt was het inchecken alleen een formaliteit. Even de namen verifiëren en informatie over het park geven, daarna werden we naar onze plek begeleid.




Er is een mooi aangelegd zwembad, hier zal ik morgen nog een foto van plaatsen. Ook is er een restaurant waar we zeker nog een keertje zullen gaan eten.

Helaas schijnt er slecht weer op komst te zijn. Nou ja, er is harde wind (kracht 5 tot 6) voorspeld. Maar we staan beschut, het zal alleen jammer zijn dat we niet kunnen fietsen want met zoveel wind kan dat gevaarlijk worden.


Voordat we richting Xeraco gingen, vanmorgen, zijn we eerst nog langs de dierenzaak geweest, even inkopen voor Emma. 10 blikken voer, een autotuigje en een waterflesje met drinkbakje.



Morgen gaan we het park nog meer verkennen, en misschien nog even van het zwembad gebruikmaken, wie weet. Ook gaan we morgen nog wat boodschappen halen want vanaf donderdag kan het harder gaan waaien.


Bedankt voor het lezen van mijn blog.

Wil je meer informatie en leuke opnames zien? Klik dan op de onderstaande link.


Vlog

Polarsteps


zondag 29 oktober 2023

OVERWINTEREN 2023 / 24

VRIJDAG  27 OKTOBER

NOMADIC BIJ VALANCIA



Vandaag aangekomen op Camping Car Nomadic. Hier zouden we zondag pas naar toe. De planning was om eerst een stop bij een vrije camperplaats te maken. Echter, deze plek was zo vreselijk, dat we direct besloten om door te reizen.

De oorspronkelijk camperplaats was en in plaats daarvan was de parkeerplaats ernaast vrijgegeven voor de camperaars. Het maakte niet want de omgeving was, hoe zal ik het zeggen. Doods, is denk ik het goed woord. Veel afbraak gebouwen of wat ervan over was. Geen fatsoenlijk strand maar veel stenen en overal hondenpoep.

We hebben zelf een hondje, maar dit vond ik te gek, en niet in de positieve zin. Ook voelde ik me niet alleen niet prettig, maar vooral niet veilig. Dus Rene gebeld met Nomadic, waar we zondag heen zouden gaan. Gelukkig hadden ze nog een plekje vrij en konden we komen.



Eenmaal aangekomen op Nomadic voelden we ons direct goed. Dit is een leuke plek en niet ver van het prachtig Valencia. Het is trouwens weer erg druk met campers. Wanneer we niets geboekt hebben moeten we zorgen dat we voor het middaguur arriveren. Na twee uur is het moeilijk om ergens een plekje te bemachtigen.




Gelukkig hebben we onze volgende bestemming al geboekt en hoeven we ons nergens druk over te maken.

Het weer is super, lekker warm maar niet te. Wanneer de zon te warm wordt, verkassen we naar een schaduwrijke plek, voor de camper. Emma doe het heel goed. Ze is alweer aardig gewent aan het reizen. Emma is een hondje die tijd nodig heeft om te wennen aan nieuwe dingen. Ze voelt zich veilig in de camper want daarin hebben we in de zomer veel tijd doorgebracht. (Ook iets wat volgend jaar gaat veranderen.)

De camperplaats ligt direct naast een kartbaan en dat vinden Rene en ik toch wel bijzonder. Helaas is hier voor Emma weinig tot geen fatsoenlijke uitloop. Echter dit is bijna overal in Spanje. De grote steden hebben wel veel parken maar wij komen niet in de steden, tenminste, niet gauw. Valencia is een van de uitzonderingen, hier meer over in mijn volgende blog. 

Gelukkig heeft Emma geen lange wandelingen en gras nodig. Ze doet haar behoefte overal en ik heb altijd hondenzakje bij me.


Bedankt voor het lezen van mijn blog.

Wil je meer informatie en leuke opnames zien? Klik dan op de onderstaande link.


Vlog

Polarsteps

vrijdag 27 oktober 2023

OVERWINTEREN 2023 / 24

 WOENSDAG 25 OKTOBER

CASTELLO DE LA PLANA

Deze vrije camperplaats is nog de mooiste tot nu toe. Zelfs de meeste betaalde camperparken zijn niet zo mooi als deze. Ik ben onder de indruk. De gemeente heeft hier werkelijk een parel gecreëerd. Het ligt direct aan het strand en de omgeving is ook prachtig.

Zo is er een mooi aangelegd park en zijn er restaurantjes met uitzicht op het strand en de zee. Mooie omgeving om te wandelen en te fietsen. We zijn dus ook met Emma naar het strand geweest, iets wat ze prachtig vindt. Onze Max was ook gek op het strand.



Je mag op deze gratis camperplaats twee nachten verblijven daarna moet je weg. Iedere morgen komt er iemand van de gemeente om de kentekens te controleren. Ik persoonlijk vind het een goed systeem, want zo krijgen anderen ook de kans om van deze plek met zijn prachtige omgeving te genieten.



Zouden ze hier geen controle uitoefenen dan is de kan groot dat camperaars hier maanden staan om te overwinteren. Immers, de omgeving is prachtig en de camperplaats is gratis. Dus, ja, een goed systeem dat controleren van de kentekenplaten.



We zijn ook nog Castello de La Plana zelf bezocht, een leuke stad natuurlijk nog even een terrasje gepakt.




Op naar de volgende bestemming, en die is niet wat we in de planning hadden.

Bedankt voor het lezen van mijn vlog. Wil je meer informatie en leuke opnames zien? Klik dan op de onderstaande link.


Vlog

Polarsteps





donderdag 26 oktober 2023

OVERWINTEREN 2023 / 24

 ZATERDAG 21 OKTOBER

STOP AND GO LA ROTONDA

WANDELEN NAAR PEÑISCOLA

Alweer een prachtige dag vandaag, veel zon en behagelijke temperaturen. Vanmorgen zijn Rene en ik naar de Consum, een Spaanse supermarkt gefietst. Deze supermarkt is veelzijdig en hier kunnen we altijd wel een keuze maken. Emma hebben we in de camper gelaten en dat kan want het is een bewaakt terrein.

Vanmiddag heeft Rene gekookt, Broodje vegan hamburger en frietjes uit de air fryer. Wat was dat lekker. Daarna is Rene gaan fietsen en heb ik een lange wandeling gemaakt van 2 uur, samen met Emma. Voor haar heb ik de buggy meegenomen want een dergelijke wandeling is te veel voor haar, dat haalt ze niet met die kleine pootjes.





DINSDAG 24 OKTOBER

Peñíscola

In de zes dagen dat we in Benicarlo waren zijn Rene en ik ook nog weer een keer naar Peñíscola gefietst. Wat is dat toch gezellig de boulevard, met al zijn terrasjes en ijssalons. We hebben geluncht en heerlijk gewandeld. Emma hebben we voor deze keer in de camper gelaten omdat we haar geen plezier hadden gedaan wanneer we Emmetje hadden meegenomen.

Het fietsen gaat gelukkig goed, zonder ondersteuning. Ik kijk even snel terug op mijn vorige blogs of ik het hier al over heb gehad, nee dus. We hebben een accu's van onze e-bike stuk, hij laat niet meer bij. Omdat ik fitter ben dan Rene hebben we besloten dat ik zonder ondersteuning ga fietsen. Natuurlijk heb ik eerst uitgeprobeerd of het inderdaad ook te doen is en dat is het, gelukkig.

Rene zou Rene niet zijn als hij de accu niet losschroeft en kijkt of het te repareren is. Hij denkt te weten wat het probleem is en kan daar pas wat mee wanneer we weer thuis zijn en dat gaat dus nog maanden duren We hebben inmiddels een nieuwe accu besteld en die wordt naar Spanje opgestuurd, naar Casa La Fuentes in de wijk Oase, bij La Marina.

Casa La Fuentes is een finca, waar Stefan en Helga wonen, in hun voortuin hebben ze plaats voor drie campers. We kennen deze lieve mensen goed en ze vonden het geen probleem om de accu voor ons in ontvangst te nemen.



Voor meer informatie en filmpjes, klik op de onderstaande links.

Bedankt voor het lezen van mijn blog.


Vlog

Polarsteps








vrijdag 20 oktober 2023

OVERWINTEREN 2023 / 24

 VRIJDAG 20 OKTOBER

STOP AND GO LA ROTONDA


We zijn donderdag aangekomen op deze leuke camperplaats. De ontvangst was vriendelijk en we hebben een goede plek. Donderdag stond er veel wind en hebben we niet echt buiten kunnen zitten. Daarom zijn Rene en ik een stukje gaan fietsen, richting Peñíscola.


Daar hebben we over de gezellig boulevard gewandeld en natuurlijk even een terrasje gepakt. Ik een lekkere ijs coupe met liquor en Rene een cappuccino.





La Rotonda ligt tussen Benicarlo en Peñíscola. Een leuk feitje, onze camper is een Benimar, en deze wordt gemaakt in Benicarlo waar we nu zijn.


Rene is vanmorgen al op de fiets weggeweest en is even langs de Benimar fabriek gereden. Zoiets is toch leuk? Ik ben op de plaats gebleven want Emma was ziek. Ik moest er vannacht al een keer met haar uit en vanmorgen wilde ze niet eten, zelfs geen gekookt ei. En een ei is iets waar Emma dol op is.


Dus toen ze dat niet wilde en geen leverpastei wist ik dat we een probleem hadden. Wat Emma wilde was gras eten en dat mocht ze van mij, ik vertrouw dan op haar instinct. Daarna goed gespuugd, veel slijm en toen begon ze gelukkig op te knappen. Ze heeft vanmiddag gegeten en nu gaat het weer prima.





We zitten nu lekker buiten en genieten van het mooie weer. De wind is gaan liggen en het is gelukkig bewolkt. In de volle zon is het voor ons te warm.


We zullen een week op La Rotonda blijven en ik zal over de komende dagen zeker nog een blog schrijven.






Voor meer informatie en filmpjes, klik op de onderstaande links.

Bedankt voor het lezen van mijn blog.



Vlog

Polarsteps



woensdag 18 oktober 2023

OVERWINTEREN 2023 / 24

WOENSDAG 18 OKTOBER

 CAMPERPLAATS AREA 340


Ik kijk op mijn Polatsteps en realiseer me dat we alweer twee weken onderweg zijn. De eerste week ging eigenlijk niet zo snel. Echter, sinds we in Spanje zijn vliegt de tijd.

Vandaag hebben we ongeveer twee uurtjes gereden en dat was voor ons dan ook genoeg. Net voor de middag aangekomen op deze camperplaats ne de eerste indruk is goed.

We hebben een mooie plek vooraan en onder de bomen wat voor voldoende schaduw zorgt zodat we geen gebruik van de luifel hoeven te maken. Rene en ik houden van behagelijke temperaturen maar het moet niet te warm zijn.

Vandaag is het rond de 26 graden en dan wordt het voor in de zon toch te warm, vandaar dat we blij zijn met de schaduw van de bomen.

Ik had in de reviews al gelezen dat er regelmatig een trein langskomt en het spoor loopt direct naast de camperplaats. Echter, Rene en ik hebben daar absoluut geen moeite mee. Op een gegeven moment hoor je de trein niet eens meer.

We hebben besloten dat we wanneer het uitkomt, we tussen de middag warm gaan eten. We hebben eigenstroom via twee zonnepanelen, twee boord acus en een externe unit, een powerbank. We hoeven dus geen gebruikt te maken van betaalde stroom onderweg.

Dus vanmiddag heb ik lekker gekookt, pasta met eigengemaakte stroganoff saus. Het zonnepaneel staat inmiddels buiten en laat de acus weer bij. Mocht het nodig zijn dan zullen we natuurlijk van gebruik maken van betaalde stroom. Immers we moeten toch eten ;)

Zo, ik ga genieten van het mooie weer. Rene is weg op de fiets, even de buurt verkennen en tegelijk een paar boodschapjes halen. Ik ga verder met het schrijven van mijn boek.






Voor meer informatie en filmpjes, klik op de onderstaande links.

Bedankt voor het lezen van mijn vlog.



Vlog

Polarsteps



maandag 16 oktober 2023

OVERWINTEREN 2023 / 24

ZATERDAG 14 OKTOBER

CAMPERPLAATS EMPORDAREA


Vanmorgen aangekomen op deze leuke camperplaats. Echter, ook hier alles vol. We zagen bij aankomst al het woord (Complet) staan. Maar we mochten op het terrein wachten tot er een plaats vrijkwam en dat was de volgende dag het geval.

We hebben zaterdag gewoon lekker buiten gezeten, dus daar was op zich niets mis mee. Andere Nederlanders vertelden ons dat ze zondagmorgen zouden vertrekken, wij waren dan als eerste aan de beurt. Zondag hadden we dan eindelijk ons eigen stekkie, heerlijk.

Het weer is nog steeds super, 30 graden, eigenlijk iets te warm voor ons, maar beter dan kou en regen.

Ik heb de eerste boodschappen gedaan sinds we zijn vertrokken. Was goed te doen want de supermarkt is op fietsafstand. De Eclat, zo heet deze supermarkt, voor mij onbekend. Van de Spaanse supermarkten ken ik de Mercadona en Consum. Dan is er natuurlijk nog de Lidl en de Aldi, allebei vertrouwd.

We zijn vanmiddag naar het strand gefietst en hebben wat gegeten en gedronken bij een leuk klein strandtentje. Rene wilde cola en stokbroodje met aioli en ik koos voor patatas brava en een lekkere aperol spritz.

Om daar te zitten, direct aan het strand, genietend van een hapje en een drankje was pure ontspanning en is zeker voor herhaling vatbaar.


Op zondag zijn we naar de Chinese Action gefietst omdat we dingetjes nodig hadden zoals een verloopstekker voor eventuele externe stroom. Op de terugweg gelijk nog even langs de Consum supermarkt.

Nu zitten we weer buiten voor de camper en genieten van het mooie weer. Ik moet zeggen dat vanochtend best fris was, 16 graden.






Wil je meer leuke dingen zien die we beleven, klik dan op de onderstaande links.


Vlog

Polarsteps




OVERWINTEREN 2023 / 24 AANGEKOMEN IN SPANJE


VRIJDAG 13 OKTOBER:

CAMPERPLAATS COSTA BRAVA AREA

 

Vandaag eindelijk aangekomen in Spanje. Het was een lange rit, maar het heeft zich geloond. We waren nog van plan om een laatste stop in Frankrijk te maken maar bij nader inzien leek ons dat geen goed idee. Na de Franse dorpjes wilden we zo snel mogelijk naar Spanje.

We zijn direct doorgereden naar de camperplaats waar we vorig jaar ook hebben gestaan. Het was even schrikken toen we hoorden dat het helemaal vol was (Complet). Echter de eigenaar wist ons te verzekeren dat er die middag nog mensen weg gingen.

Na een uurtje wachten kregen we een mooie plek toegewezen. Het was ongekend druk met Spanjaarden omdat er donderdag een feestdag was in Spanje, dus de meesten hadden een lang weekend. Plus, deze camperplaats is erg geliefd want het ligt dicht bij de zee.

We zijn een nacht gebleven. De volgende morgen hebben we, samen met Emma, eerst een mooie wandeling naar het strand gemaakt voordat we onze weg vervolgden. Het weer is super, rond de 26 graden.

Ook is er direct buiten de camperplaats een honden speelveld. Deze is goed omheind en dus kon Emma veilig van de riem.

Het park bij het strand is inmiddels ook klaar en ik moet zeggen het is prachtig geworden. Veel bomen en overal bankjes en veel groen.

Zelfs de meeste restaurantjes waren nog open en de kleine boulevard oogt dan ook erg gezellig.

******

Hieronder zie je onze camper op de plek staan. Het ziet er wat donker uit, maar we waren blij met de schaduw want het was zo warm. Ook hebben we last van vliegen, iets wat in Spanje normaal is om deze tijd. Gelukkig nog geen last van muggen, want dat vind ik veel erger ;).

Onze camper is 7 meter lang en dat mag geen problemen geven om op een camperplaats terecht te kunnen.





Bedankt voor het lezen en als je meer foto's en informatie wilt.

Vlog

Polarsteps



zondag 15 oktober 2023

Overwinteren 2023 / 24 Het begin in de notendop

 Het is weer zover, Rene, Emma en ik zijn begonnen aan onze 3de overwintering.


Ik begin laat aan deze blog omdat ik niet zeker wist of ik wel wilde gaan schrijven over onze overwintering. Vandaag 15 oktober heb ik dan toch besloten om weer te gaan bloggen.

We zijn dit jaar wat vroeger dan anders vertrokken. Ons werk was klaar en we wilden dan ook niet langer wachten. Hieronder in deze eerste blog zal ik onze reis tot aan Spanje kort samenvatten.

5 OKTOBER, VESSEM, NEDERLAND

Omdat het mooi weer was, was onze eerste stop in Nederland op de camperplaats van Euro Camping Vessem. Ondanks dat het een prima plek was en de omgeving ook heel mooi, zijn we de volgende dag toch vertrokken.




6 OKTOBER, BLEGNY, BELGIE

Onze tweede stop was Blégny in België bij de kolenmijn wat wel bekend is onder camperaars. Ook een mooie plek maar ook hier geldt, als je laat aankomt er een grote kans bestaat dat je geen plek meer krijgt. Je staat op een grote parkeerplaats, er zijn twee restaurants en achter het grote gebouw ligt een prachtig aangelegd park met een mini dierentuin.

Op de camperplaats is geen campinggedrag toegestaan. Dat wil zeggen, je mag geen tafels en stoelen buiten plaatsen. Volgens de wet mag je nog niet eens oprijbokken of een levelsysteem gebruiken. Daar het prachtig was hadden wij geen moeite met deze regels want we hebben, samen met Emma, een grote wandeling in het park gemaakt. Daarna nog een rondje langs de speeltuinen, toen was het tijd voor het avond eten.




7 OKTOBER, CAMPERPLAATS RODEMACK, FRANKRIJK

Ook dit was een fijne plek voor een overnachting. De plek zelf is niet bijzonder en voor ons was er in de buurt ook niets te beleven. Wel heb ik met Emma nog een mooie wandeling gemaakt langs een aangelegd wandelpad. Ik weet niet of campergedrag hier was toegestaan, maar iedereen zat buiten, wij dus ook maar.

Het weer is nog steeds heerlijk, rond de 26 graden.




8 OKTOBER, BITCHE, FRANKRIJK

Vandaag aangekomen in Bitche, ook een aardige plek om te overnachten. We zijn hier twee nachten gebleven omdat we eigenlijk geen zin hadden om de volgende morgen weer verder te rijden. Even pas op de plaats.

We hebben om de prachtige Citadelle gelopen. Wat een dikke muren heeft deze bastion, echt prachtig. De tuin van de vrede was helaas gesloten. Voor ons heeft het dorp niet echt wat te bieden. Ook ligt deze plaats ver van de snelweg.

We hadden in de eerste instantie de Elzas route willen doen, maar kwamen erachter dat dit niet ons ding is. Frankrijk is een prachtig land, maar de route door de dorpjes is niets voor ons. Dus, na een kort overleg waren we het eens dat we toch zo snel mogelijk naar Spanje wilden. Daarom hebben we voor de tolweg gekozen, want dat is immers de snelste manier om door Frankrijk te komen.




10 OKTOBER, STADSCAMPING MACON, FRANKRIJK

Hier waren we eerder geweest en wisten dus dat het een goede plaats is voor een overnachting. De Lidl ligt hier op looptafstand. Helaas hebben ze in Frankrijk bijna geen vegetarische vleesvervangers. Maar, ik had genoeg meegenomen, dus geen paniek. De camping op zich is mooi, heeft een goede ligging, mooie plekken en degelijk sanitair.




11 OKTOBER, CAMPING LES LUCS, FRANKRIJK

Ook een prachtige camping direct aan de Rhône waar je mooi kunt wandelen en een brug voor fietsers en voetgangers verbindt de ene kant van het dorp met de andere kant. Ook hier hebben we nachten gestaan. Eigenlijk wilden we de omgeving op de fiets verkennen, maar daar kwam niets van. Het dorp was erg druk met auto's en wij vonden het niet prettig fietsen. Grote vrachtwagen die op toch wel hoge snelheid langs je heen denderen, dus niet echt ons ding.

Wel hebben we een mooi eind langs de Rhône gefietst, want dat was alleen voor voetganger en fietsers. De camping zelf is een mine camping, en wanneer je daar wilt overnachten is reserveren noodzakelijk.




Tot zover onze reis door Frankrijk.

Volgende blog zal spoedig online komen.

Bedankt voor het lezen en als je meer foto's en informatie wilt.

Vlog

Polarsteps