De reden dat ik een reisblog ben begonnen? Nu, die is er niet. Ik had gewoon zin om dit te doen.
Overwinteren, dit was iets wat we altijd al graag wilden. Ondanks dat nog niet met pensioen zijn, hebben we deze droom kunnen waarmaken. Iets waar we dankbaar voor zijn.
René en ik zijn in 2020 begonnen met het plannen van overwinteren in Spanje. Wat we graag wilden was in mei 2021 naar Spanje om campings te bekijken. Want, we wilden de wintermaanden op een camping naar onze zin doorbrengen.
We hadden Camping La Marina als eerste keuze, dus wilden we daar een kijkje gaan nemen. Echter, door Corona ging dat helaas niet door.
Wat gelukkig wel door ging was een mooie seizoenplaats op Camping Mooi Delden. Deze prachtig camping is bij ons om de hoek, we wonen in Hengelo. Vanaf de camping konden we goed naar ons werk, en dat is voor ons als zelfstandigen best belangrijk.
Ondanks dat de Corona Pandemie steeds erger leek te worden zijn we toch begonnen met het plannen van onze eerste overwintering in Zuid-Spanje.
We zijn producenten van tweepersoons vouwwagens (een kleine family bedrijfje), dus ook hier was een goede planning belangrijk.
Omdat Corona roet in het eten gooide en we niet in mei naar Spanje konden, hebben we Camping La Marina blind moeten boeken. Dit is iets wat we eigenlijk nooit doen. Gelukkig, in dit geval, is het goed gegaan. Camping La Marina is een mooie camping en ideaal om te overwinteren.
Het belangrijkste in de voorbereiding was dat we voldoende medicatie bij ons hadden. Ook voor onze twee hondjes moesten we voldoende medicijnen meenemen. Het mag dan niet zo lijken, maar dat was nog een hele klus. Er kwam veel rekenwerk aan te pas om te zorgen dat we voor ons, en onze hondjes voldoende medicijnen bij ons hadden.
Toch was ik een medicatie voor een van onze hondjes vergeten terwijl ik alles had klaar gezet. Helaas was de zoutoplossing voor de oogdruppels van onze Emma niet meegekomen. Deze moet nog thuis op de tafel staan. Gelukkig is het maar een eenvoudige zoutoplossing en die kleine ampulletjes kon ik zo ophalen bij de Spaanse apotheek.
Wat we nog meer hebben gedaan?
Naar de ANWB voor de nodige verzekeringen. Want, wanneer je of op vakantie gaat, of gaat overwinteren, je moet altijd goed verzekerd zijn. Dit voorkomt veel narigheid wanneer problemen zich voordoen. Denk aan ziek worden, of erger nog, een overlijden. Dit zijn geen leuke onderwerpen, en iets waar de meesten van ons niet aan willen denken. Echter, het hoort er wel bij.
Ook hebben we een tolkastje aangeschaft voor de tolwegen in Frankrijk. Je kunt naar Spanje rijden en tolwegen vermijden. We hadden ervoor gekozen om gewoon de tolwegen te nemen. Deze snelwegen zijn altijd goed en het spaart veel tijd.
Ook hebben we verschillende routes naar Zuid-Spanje bekeken, en gekozen wat voor ons het gunstigste was. We wonen in Hengelo, het oosten van Nederland. We hebben een lijst van campings opgesteld waar we langs zouden komen op weg naar Zuid-Spanje.
Wat hierbij ook belangrijk is, kijk of deze campings geopend zijn op het moment dat je hier een overnachting wilt maken. Tot aan Barcelona zijn veel campings in september al gesloten.
Corona:
We moesten in Frankrijk onze QR-code laten zien, anders mochten we daar niet overnachten. In Spanje, niet nodig, hier geldt alleen de mondkapjes plicht, binnen. Op dit moment is Spanje code geel op de kaart van Europa.
******
Een 100 KM sticker op de caravan, omdat we een groot gedeelte door Duitsland zijn gereden.
LET OP!
Deze 100 KM sticker is alleen geldig in Duitsland! Hierover bestaat nog steeds veel onwetendheid. De meesten denken dat de 100 sticker op de caravan geldig is voor heel Europa, dit klopt dus niet!
Wat was voor ons belangrijk?
Paspoorten
Bankpassen en creditkaarten
Verzekeringen
Medicijnen (ook voor Max en Emma, onze twee hondjes)
Honden paspoorten (Entingsbewijs)
Telefoons en tablets enz.
Einde van deze eerste blog.