Volgers

woensdag 24 november 2021

Overwinteren in Spanje 08: Een gewone dag :)

Vandaag was het 15 graden en dat is koud voor Spaanse begrippen. Het had warmer kunnen zijn als de wind niet zo koud was geweest. We spraken vanmiddag nog met een Nederlands echtpaar dat ook hier op de camping staat. Deze mensen staan al jaren op Camping La Marina. Ze vertelde ons dat het vandaag extreem koud was. Gelukkig gaan de temperaturen vanaf morgen weer omhoog.

Tijdens de morgen wandeling met Max en Emma hebben we een jas aangetrokken. Dit was vanmiddag niet echt nodig, maar wel een trui.

We zijn nog naar Guardamar geweest om brokjes voor Max te kopen. Deze zijn alleen verkrijgbaar bij de dierenarts. Het was te koud om even door de straten van Guardamar te wandelen, dus maar weer terug naar de camping. We hadden Max en Emma meegenomen voor het geval we toch langer zouden blijven in Guardamar.

Hier in Spanje is het, wat betreft de Corona, erg rustig. We hebben hier nergens een QR-code nodig. Spanje heeft echter wel een mondkapjes plicht voor binnen. En er geldt de 1.5 meter afstand regel. Dat is het eigenlijk wel. Dus het is hier erg ontspannen.

Hier nog een paar foto's die gisteren zijn gemaakt, we waren lekker met de fiets onderweg.



Overal langs de weg staan sinaasappelboompjes. Zo leuk. Later wel de trui uitgedaan want het werd warm. In de morgenuren is het meestal erg fris, en een trui of jas is dan aan te raden.

Bedankt voor het lezen van mijn blog!




dinsdag 23 november 2021

Overwinteren in Spanje 07: Gewoon een mooie dag

 Vandaag was weer een prachtige dag, met veel zon. 

We hebben twee campings bezocht, gewoon uit nieuwsgierigheid. Dit is iets wat we altijd doen wanneer we in het buitenland zijn. Ondanks dat Camping La Marina een prachtige camping is die werkelijk veel te bieden heeft, bezoeken we ook andere campings.

We hebben een super mooie camping ontdekt iets verder naar het zuiden. Camping Lo Monte. Deze camping is pas tien jaar oud, en heeft mooie, grote plaatsen. Ook de aankleding en de omgeving is schiterend.



 

 

De tweede camping was niet naar onze smaak. De ligging, de omgeving, geen uitloop voor Max en Emma, en kleine plaatsen. Ook lag deze camping aan een drukke weg, vreselijk dus. Ook geen foto's gemaakt!

Eenmaal terug op de camping ging Rene nog even fietsen, en daarna zijn we lekker naar het strand gegaan. Natuurlijk met Max en Emma.

In het begin was Emma bang en vond ze het maar niks. Wanneer Emma bang word gaat ze zitten. Dit deed ze ook op het strand, en toen zat ze onder het zand. Emma was niet blij, maar een paar minuutjes later begon ze te genieten. 

Max rende over het strand en Emma ging hem toen achterna om te spelen. Het was zo mooi om beide hondjes ze gelukkig te zien.


De volgende keer zal ik foto's maken op het strand. 







 

Overwinteren in Spanje 06: De dagen in vogelvlucht

 Wat ik nu ga doen is over meerdere dagen bloggen. Ik ben bang dat ik anders niet echt live kan gaan berichten, en dat is wat ik graag wil.

De camping bevalt goed, en ik ben inmiddels gewend aan de gang van zaken. Wat we namelijk niet wisten was dat onze gasaansluiting moest worden gekeurd. Dit geldt voor alle campers en caravans op de campings in Spanje.

Ik vond dit vreemd, want onze caravan is net zes maanden oud, maar goed, dit is de Spaanse wet, en daar ontkomt niemand aan. René was naar de receptie gegaan om een afspraak te maken voor de keuring. En, een paar dagen later hing de lijst er met ook onze plaatsnummer en een tijdstip wanneer de controleur voorbij zou komen.

Op de afgesproken dag en tijdstip kwam er niemand. Wij weer de lijst nagekeken en wat denk je? Juist. We waren van de lijst geschrapt, en waarom? Geen flauw idee. Daarna was er een nieuwe lijst en dit keer ging het allemaal wel goed. In Spanje is het zo dat je zonder dit keuringsbewijs geen gasfles kunt kopen of huren.

René fietst iedere dag overal naar toe, en hij vermaakt zich prima. 

In onze rij staan mensen uit Friesland, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Zweden en Ierland. Dus een kleurrijk gezelschap, en gezellig. Het winkeltje is niet groot, maar wel veelzijdig. Ze hebben zelfs een paar vegetarische vleesvervangers van Gourmet Garden.

In Spanje is er helmplicht voor op de fiets, als je buiten de bebouwde kom bent. Echter, hier wordt niet opgelet, gelukkig maar, want ik heb geen fietshelm.

Vorige week hebben we een leuk strandtentje ontdekt, dus maar direct koffie met wat lekkers erbij besteld. Ja, daar zit je dan, begin november aan het strand, in het zonnetje.


Ook hebben weten we nu waar de dierenarts is gevestigd, voor het geval dit nodig zal zijn. Max en Emma krijgen allebei nu brokjes van Royal Canin. Max low fat zodat we zijn alvleesklier niet onnodig irriteren. Emma krijgt Hypoallergene brokjes, die ze erg lekker vind.

Het weer is hier fantastisch, ondanks dat we ook wel een dag met regenbuien hebben. Echter dat hoort erbij, toch? Ik ben een paar keer naar de spa geweest en dat beviel best goed. Het buitenbad is nog steeds open, maart het water is te koud. In Spanje zijn de meeste zwembaden niet verwarmd omdat dat in de zomermaanden niet nodig is.

Bedankt voor het lezen van blog.


zondag 21 november 2021

Overwinteren in Spanje 05: Wennen aan de camping, en aan de temperatuur

Ondanks dat we een mooie plaatst hebben is het allemaal vreemd. Ik persoonlijk heb altijd een gewisse tijd nodig om me echt thuis te voelen. Ook Max en Emma moeten wennen aan de nieuwe omgeving.

De voortent is opgezet en nu ook ingericht met een keukentje René vindt het fijn om in de voortent te koken of bakken. Hij wilde hier in Spanje zelf brood te gaan bakken want dat smaakt zo goed. Ja, dat wilde hij, tot we het brood hier in Spanje proefden. Als het een ding is dat ze hier kunnen, dan is dat wel het bakken van brood, echt heerlijk.



In de kastjes hebben we een voorraad aan kruiden, oliën, bakvormen en dergelijke.

De temperaturen zijn op dit moment, begin november, super. Het is rond de 23 graden en we zitten dan ook in de schaduw. Om nu in de zon te zitten is het werkelijk te warm, voor ons in ieder geval. Ook Max en Emma zoeken de schaduw op. 


We hebben onze plek afgesloten met een hekwerk zo dat Max en Emma niet aangelijnd hoeven te zijn. Ik moet er niet aan denken dat mijn twee hondjes vier maanden aan de riem zitten. Nee, dat is echt geen optie.

De uitloop voor Max en Emma is werkelijk goed. Direct achter de camping ligt een duinachtig gebied, perfect om mooie wandelingen te maken. Je kunt daar komen door naar achteren te lopen waar door de camping een draaipoort is geïnstalleerd. Alleen, je kunt hierdoor niet terug de camping op. deze poort is uitsluitend bedoelt als uitgang. Dus om de camping op te komen moet je dan er omheen. Echter, dit is niet erg, zo heb je lekker veel beweging.

Soms heeft Max een slechte dag, en dan wil hij niet echt een stukje lopen, dan is er bij de hoofdingang ook nog een wandel gelegenheid. Deze is dichter bij, dus goed voor Max.

De uitloop voor Max en Emma is weliswaar prima, maar er is wel er een lange loop voor we van de camping af zijn. Emma heeft moeite met het ophouden tot ze van de camping is. Ik kan zien dat ze het probeert, want ze heeft grote haast om naar de uitgang to lopen. Helaas lukt het Emma niet altijd om op tijd van de camping te zijn. Voor deze kleine ongelukjes hebben een poepzakje mee.

Bedankt voor het lezen, en tot de volgende blog. :) 

Vergeet de Follow button niet :) 


vrijdag 19 november 2021

Overwinteren in Spanje 04: Aankomst op Camping La Marina

 De aankomst op de camping leek chaotisch te gaan worden. Er stonden veel caravans en campers, allemaal kampeerders die moesten inchecken. Tot mijn grote opluchting ging het inchecken best snel. We hadden online alle gegevens al verstrekt, en daarom hoefden we niet lang te wachten. Ik heb de incheck gedaan omdat iemand in de auto moest blijven voor Max en Emma.

Voor onze hondjes was alles vreemd en om ze dan alleen in de auto te laten was geen optie. Ook was het te warm. René bleef bij de hondjes, en daardoor konden de ramen open blijven. Lekker koel voor mens en dier.

Er stonden tenminste tien mensen te wachten om in te checken, dus ik baalde al een beetje. Iedereen moest een nummertje trekken, daarbij moest je dan een keuze maken. Ik koos "Online ingecheckt." Toen bleek dat ik maar een iemand voor me had, heerlijk. Eenmaal ingecheckt konden weer naar onze stek rijden.

Onze plaats was mooi, en tot mijn grote opluchting hadden we veel ruimte. 




Zoals je op de foto hierboven kunt zien, is er voor de voortent nog veel ruimte om lekker buiten te genieten van het zonnetje.

De voortent hebben we pas de volgende dag opgezet. We wilden zeker zijn dat de caravan ook goed stond met het oog op de zon. Nu stond onze caravan gelukkig direct goed. Stel dat dit niet het geval was geweest, en we hadden de voortent opgezet. Je raad het al dat was een ramp geworden. Immers, het beetje zon dat je heb in de wintermaanden die wil je ook, toch? 

Ieder middenpad is bestraat, en alle plaatsen hebben fijne kiezel. Geen gras op deze camping dus. Iets wat ik op zich wel prettig vond.



Bedankt voor het lezen van mijn blog, en vergeet niet boven aan op de follow button te klikken.





dinsdag 16 november 2021

Overwinteren in Spanje 03: meerdere dagen en campings

 We kwamen woensdag aan in de stromende regen op camping de la Croisée. De hele avond en nacht kwam het met bakken uit de lucht. De volgende morgen was het weliswaar droog, maar toen stond er een harde wind. Ondanks dat het hard waaide besloten om toch te gaan rijden. Eenmaal onderweg was er steeds minder wind, gelukkig.

Onze tweede stop was op Camping le Parc bij Montpellier. Hier werd ons om onze QR-code gevraagd, dit was de eerste keer. Deze camping ligt in de bossen en heeft mooie ruime plaatsen. Vandaag hebben we bijna 600 KM gereden. Ik begon het nu te merken zo'n hele dag in de auto en ook al was het pas de tweede dag.

Het was heerlijk warm en gelukkig hadden we nog tijd om heerlijk buiten te zitten. Montpellier ligt aan de Middellandse zee, en dat konden we direct merken. Van het slecht weer met veel regen en harde wind in Frankrijk, naar de zon. Hoe dichter we bij Montpellier kwamen, des te beter werd het weer. Hierdoor kreeg ik al direct een ander gevoel.

******

Vandaag vrijdag 22 oktober zouden we de grens met Spanje overgaan, wat een heerlijk vooruitzicht. We hadden besloten om tot Barcelona te rijden en daar een camping op te zoeken. Het werd Camping Barcelona, hoe toepasselijk :)

Deze camping was prachtig, grote ruime plaatsen, en een goed restaurant dat vriendelijk geprijsd was. Ondanks dat het seizoen er voor de camping bijna op zat was het personeel erg vriendelijk en behulpzaam.

Ook het zwembad was nog geopend, daar hebben we echter geen gebruik van gemaakt. Het enige nadeel van deze camping was dat er geen uitloop was voor Max en Emma. Omdat René en ik geen zin meer hadden om de volgende dag weer een dag in de auto door te brengen, besloten we om een paar dagen op Camping Barcelona te blijven. Het weer was nog goed, en we konden iedere dag heerlijk buiten, voor de caravan zitten.

Verder valt er over onze reis naar Zuid Spanje niet zo veel te vertellen, want we hebben de meeste tijd in onze auto doorgebracht.

Op vrijdag 29 oktober zijn we weer verder richting het zuiden gereden. Onze volgende stop, Camping Eden bij peñiscola. Dit was een zogenaamde stadscamping. We hadden een kleine plaats, maar dat was niet erg. Immers, we wilden hier maar een paar nachten blijven. Vanaf Camping Eden zouden we direct doorrijden naar Camping La Marina, onze eindbestemming.

Camping Eden had een mooie ligging, op loop afstand van het strand en de zee. Verder was er een gezellige boulevard waar we heerlijk ijs hebben gegeten. Hier was er voor Max en Emma wel een goede uitloop. Veel groen en goed geschikt om lekker te wandelen.

Maandag 1 november was het dan eindelijk zover, de aankomst op Camping La Marina. Hierover meer in mijn volgende blog. 

Overigens heeft Noord Spanje geen tolwegen meer, deze vind je alleen nog in het zuiden.



vrijdag 12 november 2021

Overwinteren in Spanje 02: woensdag 20 oktober.

Hengelo (NL) naar Flagey (FR.) 651 KM Camping de la Croisée. Omdat ik pas laat had besloten om een reisblog te maken, moest ik heel even terug denken aan onze eerste reis dag. Ik wil alles zo correct mogelijk opschrijven, lijkt me ook logisch.

Ik moest René vragen hoe de camping van onze eerste stop heette, want ik had geen idee.

We hebben de tijd genomen voor de voorbereiding, alles gecontroleerd, het belangrijkste zoals medicijnen en dergelijke is ingepakt. Ondanks dat we ons verheugen op de reis naar Spanje, was er ook een tegenslag die zorgde voor een domper. Kort voor ons vertrek kregen we te horen dat onze Max ongeneselijk was, prostaat kanker. We zijn de shock inmiddels te boven en genieten iedere dag die Max nog bij ons is.

****** Voordat we aan onze reis naar het zuiden begonnen, hadden we afgesproken dat we niet voor 07:00 uur zouden opstaan. Goed uitgerust aan zoveel uur rijden is namelijk erg belangrijk. Nadat we koffie hadden gedronken heb ik met Max en Emma een mooie grote wandeling gemaakt. Als je je hond meeneemt op reis dan moet je zeker rekening houden met je huisdier. Want ze kunnen niet voor zichzelf zorgen, en zijn afhankelijk van ons.

Mijn advies, zorg voor zoveel mogelijk regelmaat, dan zal ook je huisdier zo goed als geen stress ervaren tijden de lang reis. Terwijl ik de hondjes meenam voor een mooie wandeling, ging René alvast naar de zaak waar onze caravan binnen stond. Na de wandeling reed ik met Max en Emma naar de zaak. Daar aangekomen gingen de hondjes in de bus, en hebben René en ik samen de fietsen achterop de fietsendrager gezet. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar als je voor meer dan vier maanden weggaat, dan komt daar best veel bij kijken. Nu waren we dan toch eindelijk klaar voor vertrek. Op deze eerste dag wilden we zoveel mogelijk kilometers rijden, om het daarna rustiger aan te doen. De rit door Duitsland verliep eigenlijk voorspoedig. We hadden op vertraging gerekend omdat er altijd veel opbrekingen zijn op de Duitse snelwegen. Nu waren deze wel, maar het was niet druk, dus geen vertragingen. De 100 KM sticker op de caravan was natuurlijk handig, want zonder sticker mag je met de caravan maar 80 KM. Dus, zo'n sticker is dan wenselijk. Corona controle bij de grensovergang Duitsland Frankrijk, die hebben we niet gehad. Hoe het in Duitsland en Frankrijk was, wat betreft de QR-codes, weet ik niet want we hebben in deze twee landen geen restaurant bezocht.

We hadden, voor we begonnen aan onze reis naar Spanje, overlegt of we onderweg zouden eten in restaurants, of niet. We besloten om zelf ons eten klaar te maken. Ten eerste, als je na een dag rijden eindelijk op de camping aankomt voor een overnachting, dan heb je niet echt meer zin om een restaurant op te zoeken. Daarbij kwam nog dat we Max en Emma bij ons hadden. Voor hun zou het te stressig worden om na een dag in de auto, ook nog in een restaurant te moeten zitten, of liggen. Voor onderweg hadden we voor makkelijke gerechten gekozen. We hadden stoofpotje van de Unox, alleen warm maken en rijst toevoegen. Dus in minder dan dertig minuten hadden we een lekkere maaltijd op tafel staan. Bij het inchecken op Camping de la Croisée hoefden we geen QR-code laten zien. De camping zelf stelt niet veel voor. De plaats waar we stonden was wel goed. Alleen het weer was erg slecht, de regen kwam in bakken naar beneden.

Ondanks de regen hadden we het die avond gezellig in onze caravan. De volgende ochtend was het droog, gelukkig, een goed begin van de tweede dag.

donderdag 11 november 2021

Overwinteren in Spanje 01: De Voorbereiding

 De reden dat ik een reisblog ben begonnen? Nu, die is er niet. Ik had gewoon zin om dit te doen.

Overwinteren, dit was iets wat we altijd al graag wilden. Ondanks dat nog niet met pensioen zijn, hebben we deze droom kunnen waarmaken. Iets waar we dankbaar voor zijn.

René en ik zijn in 2020 begonnen met het plannen van overwinteren in Spanje. Wat we graag wilden was in mei 2021 naar Spanje om campings te bekijken. Want, we wilden de wintermaanden op een camping naar onze zin doorbrengen.

 We hadden Camping La Marina als eerste keuze, dus wilden we daar een kijkje gaan nemen. Echter, door Corona ging dat helaas niet door.

Wat gelukkig wel door ging was een mooie seizoenplaats op Camping Mooi Delden. Deze prachtig camping is bij ons om de hoek, we wonen in Hengelo. Vanaf de camping konden we goed naar ons werk, en dat is voor ons als zelfstandigen best belangrijk.

Ondanks dat de Corona Pandemie steeds erger leek te worden zijn we toch begonnen met het plannen van onze eerste overwintering in Zuid-Spanje.

We zijn producenten van tweepersoons vouwwagens (een kleine family bedrijfje), dus ook hier was een goede planning belangrijk.

Omdat Corona roet in het eten gooide en we niet in mei naar Spanje konden, hebben we Camping La Marina blind moeten boeken. Dit is iets wat we eigenlijk nooit doen. Gelukkig, in dit geval, is het goed gegaan. Camping La Marina is een mooie camping en ideaal om te overwinteren.

Het belangrijkste in de voorbereiding was dat we voldoende medicatie bij ons hadden. Ook voor onze twee hondjes moesten we voldoende medicijnen meenemen. Het mag dan niet zo lijken, maar dat was nog een hele klus. Er kwam veel rekenwerk aan te pas om te zorgen dat we voor ons, en onze hondjes voldoende medicijnen bij ons hadden.

Toch was ik een medicatie voor een van onze hondjes vergeten terwijl ik alles had klaar gezet. Helaas was de zoutoplossing voor de oogdruppels van onze Emma niet meegekomen. Deze moet nog thuis op de tafel staan. Gelukkig is het maar een eenvoudige zoutoplossing en die kleine ampulletjes kon ik zo ophalen bij de Spaanse apotheek.

Wat we nog meer hebben gedaan?

Naar de ANWB voor de nodige verzekeringen. Want, wanneer je of op vakantie gaat, of gaat overwinteren, je moet altijd goed verzekerd zijn. Dit voorkomt veel narigheid wanneer problemen zich voordoen. Denk aan ziek worden, of erger nog, een overlijden. Dit zijn geen leuke onderwerpen, en iets waar de meesten van ons niet aan willen denken. Echter, het hoort er wel bij.

Ook hebben we een tolkastje aangeschaft voor de tolwegen in Frankrijk. Je kunt naar Spanje rijden en tolwegen vermijden. We hadden ervoor gekozen om gewoon de tolwegen te nemen. Deze snelwegen zijn altijd goed en het spaart veel tijd.


Ook hebben we verschillende routes naar Zuid-Spanje bekeken, en gekozen wat voor ons het gunstigste was. We wonen in Hengelo, het oosten van Nederland. We hebben een lijst van campings opgesteld waar we langs zouden komen op weg naar Zuid-Spanje.

Wat hierbij ook belangrijk is, kijk of deze campings geopend zijn op het moment dat je hier een overnachting wilt maken. Tot aan Barcelona zijn veel campings in september al gesloten.

Corona:

We moesten in Frankrijk onze QR-code laten zien, anders mochten we daar niet overnachten. In Spanje, niet nodig, hier geldt alleen de mondkapjes plicht, binnen. Op dit moment is Spanje code geel op de kaart van Europa.

******

Een 100 KM sticker op de caravan, omdat we een groot gedeelte door Duitsland zijn gereden.

 LET OP!
Deze 100 KM sticker is alleen geldig in Duitsland! Hierover bestaat nog steeds veel onwetendheid. De meesten denken dat de 100 sticker op de caravan geldig is voor heel Europa, dit klopt dus niet!

Wat was voor ons belangrijk?

Paspoorten
Bankpassen en creditkaarten
Verzekeringen
Medicijnen (ook voor Max en Emma, onze twee hondjes)
Honden paspoorten (Entingsbewijs)
Telefoons en tablets enz.

Einde van deze eerste blog.