Volgers

maandag 31 januari 2022

Overwinteren in Spanje 24: Bezig met het schrijven van mijn volgende boek, en geocaching

Het is vandaag warm, 23 graden, wat betekend dat ik natuurlijk weer buiten zit. Echter, dit keer niet in het zonnetje, want die is gewoon te warm. Emma en Max liggen lekker bij me, ze wisselen de zon af met de schaduw, dit zal de hele dag zo gaan.

René is geocaching aan het doen. Ik had hier nog nooit van gehoord tot we het Eric en Wilma zagen doen in een van hun vlogs. Ik moest even het internet op voor een goede uitleg.

Het basisidee is dat je waar ook ter wereld caches kunt verstoppen en de locaties van deze caches delen door op internet hun exacte positie te melden.

Andere Geocachers kunnen deze coördinaten gebruiken om de caches te vinden. Caches kunnen van alles zijn zoals, pvc-buizen en opbergdozen.

Kortom een container waar een logboek of papiertje in past en die wat ruimte biedt aan ruilitems.

René vermaakt zich prima, zoals nu moest hij opdrachten uitvoeren om de locatie van de geocaching te krijgen. Opdrachten kunnen bestaan uit raadsels, sommen, puzzels zoals sudoku, eigen kan het van alles zijn.

Op de camping waar we de wintermaanden doorbrengen zijn veel geocaching items te vinden. Waar René nu mee bezig is dat is een ingewikkelde, maar met zijn tweetjes hebben het raadsel ontrafeld. Nu is René op weg om het item te vinden, immers de coördinaten heeft hij via het internet gekregen toen hij het raadsel had opgelost.

We hebben u nog precies vier weken voor we aan de terug reis beginnen. Dus, genieten we van iedere dag. Hopelijk krijgen we een mooie lente en een prachtige zomer in ons mooie Nederland.

Deze week ook nog gebeld met een vriend van mij, in mei gaan we samen vijf dagen naar Engeland. Ook daar verheug ik me enorm op.

Dan is daar nog Max, we weten dat hij niet meer zo lang heeft, en dat is een moment waar ik erg tegen op zie. Maar goed, eerst lekker genieten van het mooie weer en de vooruitzichten voor als we weer in Nederland zijn.

Lekker op de camping in Delden, waar we vorig jaar voor het eerst een seizoen plaats hadden. En we hebben daar genoten, en verheugen ons ook hier weer op.


Zo, dat was het voor vandaag. Bedankt voor het lezen van mijn blog. Echt super.




zaterdag 29 januari 2022

Overwinteren in Spanje 23: Gewoon genieten

Vandaag weer heerlijk in het zonnetje gezeten. Op een gegeven moment was het zo warm dat ik de schaduw opzocht. Ook heb ik een heerlijk dessert gemaakt, Limoncello Tiramisu. Want, daar had ik al een lange tijd zin aan. Een Italiaans dessert in Spanje, hahaha.

Nog vier weken en dan gaan we weer richting huis, wat ook niet erg is. We moeten weer aan het werk, want er moet tenslotte geld worden verdiend voor de volgende overwintering. Plus, we hebben een seizoen plaats op Park Camping Mooi Delden, erg gezellig. Dus, ook weer iets om naar uit te kijken. Maar voorlopig genieten we nog van het prachtige weer.

Vanavond gaan we genieten van de Formule E, race twee, en van de vierentwintig uur van Daytona, met onze eigen VeeKay. Natuurlijk ook wat lekkers op tafel.

We zijn vanmorgen naar de weekmarkt geweest, en ook dat was weer gezellig. We hebben een leuk jasje voor Emma gekocht. Zij heeft tijdens de morgen wandeling haar coltruitje aan want het is echt erg koud.

Na de markt hebben we koffie gedronken en een heerlijk broodje gegeten bij Cafe Gernika. Daarna naar de camping omdat Max en Emma naar buiten moesten.

De omgeving van Camping La Marina is erg mooi, veel natuur, en ook veel kleine cafés, en restaurantjes waar het heerlijk vertoeven is. Ja, we genieten hier met volle teugen.

Max begint wat trager te worden, dus gaan we niet meer zo heel ver wandelen met hem. Hoewel de nachten nog best koud zijn, zijn de dagtemperaturen nu goed. Het belooft een mooie, warme maand te worden. 


Bedankt voor het lezen van mijn blog!

vrijdag 28 januari 2022

Overwinteren in Spanje 22: Koude dagen zijn voorbij

 We hebben zeker de afgelopen week, alleen maar koude dagen gehad, maar het ziet er nu gelukkig weer goed uit. Langzaam wordt het warmer en kunnen weer buiten zitten. Ook hebben we gisteren een prachtige wandeling van anderhalf uur gemaakt, door het loofbomenbos via de duinen naar het strand, met Max en Emma.

Hieronder zie een foto van boven af genomen. 


Bron: Google Earth

Zo hebben jullie een idee hoe mooi het daar is. René is weer aan het fietsen, iets wat hij iedere morgen doet. Hij gaat ook boodschappen doen, wat ik super vindt. We hebben nog iets meer dan vier weken, en die tijd wil ik besteden aan het schrijven, en wandelen. Gewoon genieten van het mooie weer.

De buren naast ons zijn vanmorgen vertrokken, ze gaan richting huis. Ik ben zo blij dat we nog een paar weken hebben voor we weer naar Nederland vertrekken.

Ook zijn we al bezig met plannen voor de volgende overwintering. Gewoon leuk om te brainstormen, iets wat Rene en ik graag doen. Vandaag eten we trouwens bami, want daar hebben we allebei zin in. Ook ga ik een toetje maken, iets met citroen want dat past gewoon lekker bij het zonnetje.

De nachten zijn fris, maar ook dit wordt langzaam beter. Echter, dit is niet erg, we kunnen alleen niet buiten ontbijten, want daarvoor is het gewoon te koud. Maar als je vanaf een uurtje of tien buiten in het zonnetje kunt zijn, dan is dat toch super?

Wat we wel weten van de gasten die hier al jaren overwinteren is dat het dit seizoen buitengewoon koud is. Iedereen klaagt erover. René en ik zijn echter tevreden, want wij hebben niets om te vergelijken. En het weer is hier best goed, vinden wij.

Bedankt voor het lezen van mijn blog!


zaterdag 22 januari 2022

Overwinteren in Spanje 21: Vandaag eventjes niet!

Ja ja, dit was gisteren.


 


Het begon vannacht met regenen en we hebben de hele dag met buien te maken gehad. Het was vandaag 12 graden, niet om over naar huis te schrijven dus. Gelukkig hebben we een redelijk grote caravan met voortent, dus de ruimte om een dag binnen te zitten is er wel.

Ja, ook in Zuid Spanje hebben we af en toe slecht weer. De vooruitzichten voor morgen is, droog weer en geen regen. We gaan het zien. Vanaf dinsdag moet het dan weer beter worden en kan ik weer strandwandelingen maken. Klagen doen we niet want we hebben tot nu toe prachtig weer gehad.

Wat doen we dan wanneer we geen strandwandeling kunnen maken? Nu, we kijken TV, leuke programma's die we bijvoorbeeld gemist hebben wanneer we geen TV kijken. Ik ben bezig met een nieuw verhaal, en Rene zit achter zijn tablet.

Ik heb net aardappels gekookt voor spiesjes, een nieuw recept wat ons wel lekker leek. Spiesjes met blokjes gekruide aardappel, stukjes vegetarische kip, ook lekker gekruid natuurlijk. En stukjes courgette, paprika, ui en champignons.

De spiesjes gaan straks op de grilplaat en worden dan telkens ingesmeerd met een mengel van olie, knoflook en kruiden.

Ook heb ik vandaag weer eens ijs gemaakt. Het is alweer een paar weken gelden dat ik ijs heb gemaakt en Rene en ik hadden daar zin in.

Gisteren wel naar het strand geweest, zonder Max en Emma, want die twee waren helemaal stuk van de dagen ervoor. Rene is gisteren weer bezig geweest met Geocaching. Hier is de link voor ieder die hiermee niet bekend is.

https://www.refugiomarnes.com/nieuws/geocaching-spanje/

Wij gaan zo lekker eten en daarna gezellig TV kijken

 

donderdag 20 januari 2022

Overwinteren in Spanje 20: Koude nachten, behagelijke dagen

 Hier is weer een nieuwe blog. Telkens wanneer ik denk dat er niets te berichten is, dan heb ik toch weer leuke dingen om over te schrijven.

Omdat René en ik voor het eerst overwinteren in Spanje, hebben we geen vergelijking wat betreft het weer. Wij vinden de temperatuur eigenlijk wel aangenaam, want we lopen veel in onze zomerkleding. Echter, de avonden en nachten zijn erg koud op dit moment. Het kwik daalt in de nacht to ongeveer 2 graden. Wanneer de zon weg is, in de middag, dan word het koud en moet je naar binnen. Wij vinden dat niet erg, want overdag is er het zonnetje, en dan zijn we veel buiten, meestal in een korte broek en T-shirt.

Toch horen we van veel overwinteraars, die hier al sinds jaar en dag komen dat het deze winter buitengewoon koud is. Ze klagen steen en been. Dus, we hopen dat het volgend jaar nog beter voor ons word dan nu het geval is. Wij klagen niet hoor, want zoals ik hier boven al schreef, René en ik kunnen niet vergelijken omdat dit onze eerst overwintering in Spanje is.

Gisteren heb ik een mooie wandeling gemaakt, samen met Maxje. René bleef in de caravan en daarom kon Emma bij haar pappie blijven. Max heeft behoefte om alleen met mij te wandelen, zonder dat Emma erbij is. Op die manier kan Max de snelheid van het lopen bepalen, en hoeft hij niet steeds te wachten op Emma.



Ons prinsesje heeft de neiging om iedere dertig centimeter tien minuten stil te staan om te snuffelen. Max loopt het liefst gewoon lekker door. Dus toen hij gisteren het tempo mocht bepalen was dat een feestje voor Max.

De ligging van Camping La Marina is waanzinnig goed. Dicht bij het strand (loop afstand). Dan de uitgestrekte duinachtige bossen, waar je maanden voor nodig hebt om deze helemaal te verkennen. De supermarkten zijn allemaal op fietsafstand. Ik zie mensen van de camping zelfs lopend naar de winkels gaan.

Het is 11 uur en ik zit nu nog steeds binnen. Het zonnetje is laat, maar hij komt. Vanmiddag, na de lunch neem ik Max en Emma mee voor een wandeling. We gaan dan richting La Marina en dan naar beneden en over het strand weer terug. René zal waarschijnlijk ook mee gaan.





Ook moesten we met Emma op zaterdag naar de dierenkliniek omdat ze niet wilde eten, en niet wilde drinken. Ook moest ze spugen, dus reden om haar even te laten onderzoeken. Emma bleek maag en darm infectie te hebben en de medicatie heeft haar goed geholpen. Nu gaat het weer goed met haar.

Ook heb ik de dierenarts geïnformeerd over de toestand van Max. Ik kon dag en nacht bellen als er iets was. Goed om te weten, ik ben nu gerust.

Vandaag is Emma’s verhaal dat ik heb geschreven, ook in het Nederlands gepubliceerd. Ja, ik ben wel trots. De Engelstalige versie was vorige al uitgebracht, maar de Nederlandse versie heeft wat langer op zich laten wachten.

Zo, nu eerst even Max en Emma laten plassen, dan gaan we eten, en dan in alle rust een mooie wandeling maken. Ook Emma mag op het strand van de riem, mits er geen andere honden in de buurt zijn. Ze loopt niet weg, maar luistert ook niet echt. Gelukkig blijft ze dicht bij Max, en die luistert wel goed.

Tot het volgende blog en bedankt voor het lezen.

vrijdag 14 januari 2022

Overwinteren Spanje 19: Frisse dagen

Ja hoor, ook hier in het zuiden van Spanjes kan het fris zijn. René en ik wisten dat ook wel, maar het komt toch een beetje koud op ons dak :) Grapje.

Afgelopen nacht zakte de temperatuur terug tot 3 graden, en werden we vanmorgen wakker in een zeer koude caravan. Wat was er gebeurt? Juist, de gasfles was leeg. Ik was al eerder wakker geweest en heb Maxje nog toegedekt met een fleece deken. Emma lag bij mij onder het dekbed.

Gelukkig hebben we altijd een extra gasfles staan, en heeft René deze vanmorgen aangesloten. De lege gasfles staat nu bij de dissel van de caravan, en deze wordt vanavond omgewisseld door de camping. Ik vind dit een goede service.

Max heeft ook vannacht doorgeslapen, iets waar ik zo blij mee ben. Ik zit nu lekker buiten in het zonnetje te schrijven. Straks werk ik verder aan mijn nieuwste boek. Eens zien hoe lang ik buiten kan blijven, want het is bewolkt en niet zo heel warm. René heeft vanmorgen handschoenen gedragen tijdens het fietsen.

Vandaag een belangrijke brief aangetekend naar Nederland gestuurd. Alles geregeld op het postkantoor, en allemaal in het Spaans. Ik spreek de Spaanse taal niet echt goed, maar ik begin de mensen wel, in grote richtlijnen te begrijpen. Dat is echt leuk. Ik ben van plan om Spaans te leren voor de volgende overwintering.

Bij de balie van de camping kon ik een kopie van mijn paspoort laten maken, en daar kreeg ik ook het adres van het postkantoor. Ze heeft zelfs nog in het Spaans opgeschreven dat mijn brief aangetekend moest worden verzonden. En, als ik er niet uitkwam op het postkantoor dan moest ik naar de camping bellen, ze zouden me dan helpen. Echt super behulpzaam hier op Camping La Marina.

In het begin schrok ik van de voorspelde temperaturen, maar inmiddels trek ik me daar niets meer van aan. Het is momenteel dertien graden, maar ik zit gewoon lekker buiten.

Ik ben veel op de plek, omdat ik werk aan mijn nieuwste boek. Of blog, of mijn blog over Max en Emma. René fietst veel en komt zo weer leuke routes tegen waar we dan met zijn tweetjes naar toe gaan, op de fiets. Hij is dus niet zo veel op de plek als ik dat ben. Tja, en dan moet je er soms even uit.

Gisteren zijn we naar Zenia gereden, naar een groot winkelcentrum, waar het gezellig vertoeven is. Beneden allerlei winkels, zoals C&A, H&M, bijouterie winkeltjes, parfumeriezaken, en noem maar op. Als je met de roltrap naar boven gaat, vindt je allerlei eetgelegenheden, van wok restaurants tot Subway, alles is aanwezig. Er is zelfs een Starbucks. 

We hebben daar rondgewandeld, ik heb niets gekocht want ik zag niets leuks. Maar we hebben een lekker broodje gegeten bij Subway, en een ijsje bij de Gelateria, die was beneden. Ik dacht aan drie bolletje, want het zag er allemaal zo lekker uit. Nu, dit waren geen Hollandse drie bolletjes. Dit waren drie Spaanse bollen, een hele maaltijd. Ik heb ook geen avond eten meet gehad, hahaha.

Daarna weer terug naar de camping, want Max en Emma moesten ook voor een wandeling.

Ook Spanje is inmiddels donkerrood op de Europese Corona kaart, echter, hier is alles gewoon open. En er komt ook geen lockdown. Dus even gezellig winkelen of ergens een terrasje pakken is nog steeds mogelijk.


Bedankt voor het lezen van mijn blog!


zaterdag 8 januari 2022

Overwinteren in Spanje 18: De markt en oude ruine

 Wanneer René gaat fietsen dan ontdekt hij altijd wel weer leuke plekjes, zoals de markt op het parkeerterrein van de supermarkten. Iedere zaterdag is er markt, en deze markt is best groot. Je vind hier werkelijk van alles.

Fruit en groenten zijn hier, op de markt goedkoop. Ik zag sjaals, jassen, wintertruien sieraden. Ze hadden zelfs honden jasjes, halsbanden, enz, en natuurlijk veel voedsel kraampjes, met zelfs Nederlandse frikandellen, en patatje oorlog, hoe gaaf is dat?

Na een bezoek aan de markt, moesten we nog even naar de supermarkt, de ALDI, in dit geval. Wat ik bijzonder lekker vind hier in Spanje is het brood. Echt, super lekker.

En, de feestdagen zitten er weer op wat betekend dat de Spaanse gezinnen allemaal weer vertrekken. Voor een groot deel in ieder geval. Ik had er al over gelezen, maar het klopt wel, ze zijn ontzettend luid. Wij hebben tot nu toe geluk gehad want we staan in een rustige rij, en de gezinnen die we naast on hebben gehad daar hadden we geen last van.

Tot nu toe bevalt ons Camping La Marina uitstekend. We vermaken ons prima, en genieten van het heerlijke weer. Toch best raar om de winter over te slaan. De feestdagen waren ook zo anders. Niet dat ik dit erg vond, in tegendeel. Lekker op het strand met de eerste en tweede kerstdag, heeft toch ook wel iets.

Het is nu begin januari en het begint warmer te worden. In december hebben we een paar koude dagen gehad. Koud in die zin dat we een trui aan moesten als we met Max en Emma gingen wandelen.

Deze week ben ik met René mee geweest naar de oude ruïne, waar we konden zien hoe Guardamar is ontstaan. Ik vond het erg interessant.



Daarna zijn we naar het winkelcentrum gefietst. Dit keer een ander winkelcentrum waar een Engels en ook een Duitse winkel zijn gevestigd. En veel gezellige terrasjes, waar we natuurlijk even moesten stoppen voor een hapje en een drankje.

In tegenstelling tot Nederland, kent Spanje bijna geen beperkingen, gelukkig maar. Wel moesten we onze QR-code laten zien voor we het terras op mochten. Dit was natuurlijk geen probleem.


Op de foto hierboven kun je René zien genieten.

Dat was het voor vandaag. Morgen weer een nieuwe blog.

Bedankt voor het lezen van mijn blog.





dinsdag 4 januari 2022

Overwinteren in Spanje 17: Aangescherpte regels?

 Bij ons was het vorige jaar een afweging, wat betreft de booster prik. Wachten we met de booster prik tot we weer terug zijn in Nederland? Of, laten we ons boosteren in Spanje? De regel was dat de coronavaccinatie app tot negen maanden na de tweede enting geldig is.

Nu is dat natuurlijk best wel gunstig, want in dat geval zouden we onze booster prik in Nederland kunnen ophalen. René en waren dan nog net binnen die negen maanden. Echter, de regels omtrent de vaccinatie app veranderen nogal eens.

Omdat ik op zeker wilde, hebben we ons dus in Spanje de derde prik op gehaald, en dat was maar goed. Want, waar ik bang voor was, is gebeurd. Frankrijk heeft eerst de geldigheidsduur van negen maanden terug gebracht naar zeven maanden. Nu las ik vanmorgen dat ze de regels weer hebben verandert. De geldigheidsduur van de vaccinatie app is nu tot vier maanden na de tweede enting.

Dan waarschuwt het Nederlandse Ministerie dat je geen booster prik in het buitenland moet ophalen. Ha, dat ik makkelijk praten. Als we ons niet in Spanje voor de derde keer hadden laten enten, zouden we op dit moment niet door Frankrijk komen.

Op de campings in Frankrijk kom je zonder geldige QR-code niet op het terrein. Tja, waar moet je dan overnachten? Goed, we hebben nu een aparte QR-code op onze mobiele telefoon omdat we in het verenigt Europa de codes niet kunnen koppelen. Echter, de Spaanse QR-code is gewoon geldig. Het is alleen dat we er nu twee hebben. En, het Ministerie werkt aan een oplossing zodat alles kan worden gekoppeld.

******

Het is nu begin januari en het weer is super. We zijn elke dag buiten en kunnen genieten van de zon en het strand. Ook fietsen we veel, en hebben we de omgeving verkend voor een volgende overwintering. Het wordt geen camping de volgende keer, maar een appartement, op de begane grond met op ongeveer vijf meter een verwarmt zwembad. Het gebouw is van 2019, dus heel modern. Het strand is ongeveer vier a vijf minuutjes lopen, heel goed te doen dus.

Vanmiddag gaan René en ik op de fiets naar Guardamar Del Segura. Daar gaan we een ruïne van een kasteel bezoeken. De overblijfselen van het kasteel op zich stelt niet veel voor. Echter, het uitzicht is prachtig. René is al omhoog geweest, en foto's geappt, vandaar dat ik weet dat het uitzicht prachtig is.

Max en Emma blijven lekker in de caravan, want we doen ze er geen plezier mee wanneer we ze zouden meenemen. Soms is het beter dat ze niet meegaan. Ook het strand was de afgelopen week te druk. Zijn er veel mensen op het strand dan zijn honden niet welkom. We wachten even en volgende week zal het hopelijk rustiger zijn, dan kunnen ze mee, en lekker vrij rondlopen en genieten.

De camping is vanaf de Kerst al helemaal volgeboekt, en dat betekend drukte, iets waar ik niet zo van houd. Het is niet anders, en best wel goed te doen, alleen houd ik gewoon niet van drukte.

De jaarwisseling was rustig en ik had eerlijk gezegd niet het gevoel van oud en nieuw. We hebben de oudejaarsconference van Peter Pannekoek gekeken, die was wel goed. Hier op de camping en de omgeving werd bijna geen vuurwerk afgestoken. Echter, het beetje dat wel werd was genoeg voor Emma en Max om niet meer te willen wandelen. Nu gaat het weer goed, gelukkig.

We hebben nog twee maanden hier in het zonnige zuiden, en daar gaan we met volle teugen van genieten.


Bedankt voor het lezen van mijn blog!