Volgers

donderdag 30 december 2021

Overwinteren in Spanje 16: Het gevoel van kerst en oud en nieuw?

Tja, wat kan ik hierover vertellen? Ach, best wel veel, denk ik.

Voor René en mij is het de eerste keer dat we de feestdagen in het buitenland vieren. Net als jullie, zijn we het druilerige weer tijdens de feestdagen gewend. In Nederland is sneeuw tijdens de kerst en de jaarwisseling zeldzaam. Wat ik nu op het Nederlandse nieuws zie, is dat de kans groot is dat er warmte records worden gebroken tijdens de feestdagen.

Waren we thuis geweest dan had ik natuurlijk ons appartement gedecoreerd met guirlandes en de andere vele kerstspulletjes die ik heb. Dat geeft mij dan een kerst gevoel. Echter, hier in Spanje is dat wel even wat anders.

We hebben hier wat kerstversiering gekocht, niet veel want in de caravan is daar gewoon geen plek voor. Op de foto hieronder zie je mijn kleine kerstboompje. Ik vind het een leuke boom, en natuurlijk kan de Kerstman niet ontbreken.



Het is nu een dag voor oud en nieuw, en hier is alles lekker rustig. René is lekker aan het fietsen en ik ga zo verder met mijn nieuwe boek. Ook ben ik nu met een ander project bezig waarover ik nog niets wil vertellen. Dat komt wanneer het ook daadwerkelijk is gerealiseerd.

Vandaag is geen bijzondere dag, maar voor morgen maak ik een lekker slaatje, en ga ik natuurlijk zoals ieder jaar, oliebollen bakken. Hiervoor heb ik alles al in de caravan :)



Het is prachtig weer, en de zon schijnt hier alweer volop. Vanmiddag gaan we weer naar het strand voor een lekkere wandeling. Ik spreek andere mensen die, net als René en ik, ook geen kerst gevoel hebben. Dit komt door het mooie weer. We zijn niet gewend aan een warme, zonnige kerst.

Dat gezegd, ik mis kerst en het kerstgevoel niet. Als René en ik met Max en Emma in het zonnetje aan het wandelen zijn, dan is dat heerlijk. Dan mis ik de Kerstdagen echt niet.

Ik ben wel benieuwd naar de jaarwisseling op de camping. Er is een nieuw restaurant en daarvan is morgen de officiële opening. We gaan daar niet naar toe, want het zal druk worden, en dat vinden we niet veilig. Plus, de camping zelfs heeft geen vegetarische maaltijden op het menu staan. Dus, nog een reden om niet te gaan.

Er zal hier ook vuurwerk worden afgestoken, in ieder geval door de camping zelf. Dat hebben ze ook gedaan begin december met de Spaanse Feestdagen.
Wat me verder opvalt, is dat veel Spaanse gezinnen vandaag, na nog geen week hier te zijn geweest, weer huiswaarts gaan. Maar voor de vier of vijf dagen word alles wel opgebouwd. Denk hierbij aan de voortent, die compleet word ingericht, met keuken en al.

We hebben leuke buren links en rechts van ons. We hebben een Duits echtpaar aan de ene kant, en een Engels gezin dat in Spanje woont, aan de andere kant. Tegenover ons staat een Frans echtpaar, ook leuke mensen. Daarnaast staan mensen uit Friesland, ook erg aardig.

En nee, dit noem ik geen straatje, want er is maar een straatje, en dat is op Camping Mooi Delden. Maar het is hier wel goed vertoeven.

Dit was het voor dit jaar.

René en ik wensen iedereen een fijne jaarwisseling en blijf gezond.



Wederom, bedankt voor het lezen van mijn blog.


dinsdag 28 december 2021

Overwinteren in Spanje 15: De booster prik, we zijn geënt

 Hallo allemaal!

Vandaag wil ik het hebben over de booster prik. René en ik zijn half oktober vertrokken naar Zuid-Spanje. Allebei waren we volledig gevaccineerd tegen COVID-19. Ik kreeg de tweede prik op 11 juni, en René op 30 juni.

We gaan eind februari weer terug naar Nederland, dan zit onze 4 maanden er op. Onze QR-code is op dit moment 9 maanden geldig, dit betekent dat mijn code tot 11 maart 2022 geldig is, en die van René tot 30 maart 2022. We zouden dus zonder problemen in Frankrijk een camping moeten kunnen krijgen voor een nacht.

Echter, nu heeft Frankrijk de regels verandert en aangescherpt. Op dit moment is onze QR is nog wel geldig wanneer we eind februari door Frankrijk naar Nederland reizen. Maar, ook deze regels kunnen snel veranderen. En we hebben een geldige code nodig om te kunnen overnachten op de camping in Frankrijk. 

Ik vertrouw de regels omtrent corona niet helemaal, want deze veranderen te vaak. Dus, besloten we om onze booster prik in Spanje te halen. Iets wat overigens makkelijk ging, als je eenmaal de SIP kaart hebt. 

Om de SIP aan te vragen heb je je paspoort, je Nederlandse zorgpas, en een afspraak nodig. De camping maakte het eenvoudig om met een bestaand formulier, een afspraak te regelen bij het ziekhuis in Elche.

Ook hier ging het best makkelijk, ondanks dat we (nog) geen Spaans spreken en die man die ons hielp, geen Engels. Toen we de SIP eenmaal hadden konden we direct een afspraak maken voor de booster prik. Deze hebben we dan op 27 december gekregen.

Ook hier ging het allemaal erg snel, verbazingwekkend snel. Bij binnenkomst moesten we de SIP kaart en onze corona-app laten zien. Immers, daar staat de entstof en de datums van de enting op. Ik stond en terwijl de een alle gegevens invoerde, pakte de andere de injectienaald en voor ik het wist, waren we geënt. We hoefden geen 15 minuten te wachten, maar mochten direct weg.

Dit was gisteren en we voelen ons nog steeds goed. Geen klachten, gelukkig. Ook hebben we de QR-code van de Spaanse booster al op onze telefoon. Hier, ook geen problemen.

Vandaag weer heerlijk buiten gezeten en genoten van het zonnetje. René heeft weer een eind gefietst vanmorgen. Ik ben bezig met bloggen en met het schrijven van een nieuw boek. Met Max en Emma gaat het goed, dus alles is ok.




En blij dat we de booster prik hier in Spanje hebben kunnen krijgen.


Bedankt voor het lezen van mijn blog!

donderdag 23 december 2021

Overwinteren in Spanje 14: Booster prik en het weer

 Morgen is het kerstavond, en gaan ook we dit natuurlijk vieren. Het is vreemd want dit wordt een compleet andere kerst dan we gewent zijn. Het weer is, voor ons althans, goed. We kunnen zonder jas naar buiten. Echter, het is de hele dag al bewolkt. 

Afgelopen nacht was het aangenaam warm buiten, 14 graden. Ik weer dit omdat Max nodig een plasje moest doen. Dit is al vaker voorgekomen sinds we hier in Spanje zijn. Zijn prostaat kan hiervan de oorzaak zijn, ik weet het niet. Ik ben benieuwd of er verandering is met betrekking tot zijn prostaat.

Maar goed, vandaag hebben we de laatste kerst inkopen gedaan. Morgen zijn de supermarkten nog tot het middaguur geopend, daarna is alles gesloten. De winkel met Nederlandse producten is dan zelfs tot 6 januari gesloten.

Gelukkig is de supermarkt hier op de camping wel geopend, maar oor zover ik weet hebben we alles binnen. Ik heb vandaag zelf ijs gemaakt, want dat smaakt toch het beste. Baileys ijs, met echte Baileys natuurlijk. IJs met likeur 43, ook heerlijk. Pepermunt ijs met After Eight en bitterkoekjes ijs, met Amaretto likeur.

Morgen word het een groentesoep, omdat we daar allebei zin aan hebben. Dan komt er stokbrood met sausjes op tafel, en chips. De Eerste Kerst dag hebben we zelfgemaakt slaatje, en zetten we de gril aan (met vleesvervangers).

Ik ben vandaag op de fiets naar La Marina geweest, ook nog eventjes aan het strand.

Vanaf morgen geldt in Spanje weer het dragen van een mondkapje buiten. Alleen op het strand en voor een wandeling in de natuur is er een uitzondering. Toen ik vanmorgen door de straten van La Marine fietste zag ik dat bijna iedere Spanjaard een mondkapje droeg, buiten.

Maandag krijgen René en ik dan eindelijk de booster prik. De meeste Duitsers die ik spreek, op de camping hebben al een derde enting gehad voordat ze naar Spanje gingen. Ja, Duitsland is ietsje sneller dan Nederland.


Bedankt voor het lezen van mijn blog!

René en ik wensen iedereen fijne Kerstdagen!


dinsdag 21 december 2021

Overwinteren in Spanje 14: Bijna Kerst

 Ja, het is bijna Kerst. Alleen zijn René en ik nog niet echt in de Kerst sfeer. Dit komt denk ik, omdat we in onze korte broek en T-shirt buiten lopen. Vandaag nog even naar het strand geweest, heerlijk gewoon.

Ik kijk iedere dag even het Spaanse nieuws, en het schijnt dat ook hier de regels zullen worden aangescherpt. Echter, er komt geen lockdown. Waarschijnlijk wordt het weer verplicht om mondkapjes ook buiten op te hebben. Hier hebben we geen moeite mee.

Volgende week krijgen we de booster prik. Ik moet zeggen dat het goed is geregeld hier in Spanje. Omdat dit voor de eerste keer is dat we overwinteren is alles nieuw, ook de temperaturen. We zijn eigenlijk wel blij met de temperaturen, maar we horen van veel mensen dat het nog nooit zo koud was.

  Dus, normaal is het veel warmer om deze tijd van het jaar. Voor de Kerst zijn temperaturen van 21 tot 22 graden voorspeld, dus dat is wel lekker. We vermaken ons nog steeds prima. Van verveling is geen sprake, gelukkig.

Emma is deze week een beetje ziek geweest, geen idee waar ze last van had. Twee dagen geleden begon het ermee dat Emma niet wilde eten. Als Emma voedsel weigert, dan klopt er iets niet. Ook was haar oogje weer ontstoken. Dit komt door de harde wind, want daar kan Emma niet tegen.

We hebben een paar dagen iets minder weer gehad, en dat was niet goed voor Emma. Nu gaat het de goede kant op, en wordt het warmer, gelukkig.





Dat was het voor nu.

Bedankt voor het lezen van mijn blog.






zaterdag 18 december 2021

Overwinteren in Spanje: 13 Corona en het weer

Het is nu 18 december en het weer is niet echt om over naar huis te schrijven. Momenteel is het 15 graden, maar ik moet direct zeggen dat het anders is dan in Nederland. Hier in Spanje kunnen we met 15 graden nog buiten lopen zonder een jas aan te moeten.

Ik moest er vannacht nog een keer uit voor Max, want hij moest nodig plassen. Ook nu had ik geen jas nodig dat was wel lekker. Emma's oogje is iets ontstoken door de wind, want het heeft de afgelopen dagen flink gewaaid. Gelukkig heb ik ook hiervoor medicatie meegenomen.

René en ik hebben gisteren een afspraak voor de booster prik gemaakt, en op 27 december zijn we aan de beurt. Ik ben blij, want als we eind februari terug gaan naar Nederland, komen we zonder booster prik niet op een camping in Frankrijk. Plus, we zijn dan wat beter beschermt, ook niet onbelangrijk.

Terwijl Nederland rood is gekleurd staat Spanje nog steeds op geel, ook iets waar ik blij mee ben. Ik heb net in de krant gelezen dat Nederland vanaf zondag 19 december in een harde lockdown komt. Wat een ramp, en dat vlak voor de feestdagen, wat erg.

Gelukkig hebben we hier in Spanje geen last, hier is alles gewoon open. Een groot verschil met Nederland is dat de mondkapjesplicht hier nooit is afgeschaft. Daar waar veel Nederlandse ouders protesteerden tegen mondkapjes voor de kinderen, lopen de kleintjes hier met mondkapjes op, zelfs in de buitenlucht.

Gisteren was er op de camping een leuke kerstmarkt deze werd rond om het zwemparadijs gehouden. De hele maand december word er van alles georganiseerd op de camping. Echter, wij doen daar niet aan mee, want het is ons te druk. Te veel mensen bij elkaar is voor ons te riskant.


Zo, dat was het voor vandaag. Bedankt voor het lezen van mijn blog!




woensdag 15 december 2021

Overwinteren in Spanje 12: Booster shot

Donkere dagen voor Kerst? In eerste instantie zou ik zeggen, nee, niet hier. Echter, het is vandaag bewolkt en op dit moment (10:30) best koud. Het is nu 13 graden en vanmiddag zou de zon er door moeten komen. Laten we het hopen.

Ik vind het niet erg, een koude dag tussendoor. Ook dat hoort erbij. Vanaf morgen word het weer warmer, en vanmiddag kunnen we ook weer genieten van het zonnetje.

Ook moeten we deze week onze SIP ophalen om de boosterprik te krijgen. De SIP is een soort van zorgpas, deze krijg je alleen als je kunt aantonen dat je in Nederland verzekert bent. Nu, dat zijn René en ik natuurlijk.

We hadden eerst willen wachten met de boosterprik tot we weer in Nederland waren. Echter, de regels zijn inmiddels verandert. De 9 maanden zijn nu 7 geworden. Dit houdt in dat 7 maanden na de tweede enting onze QR-code niet meer geldig zou zijn.

Frankrijk is streng en laten je alleen toe op de camping met een geldige QR-code, plus boosterprik. Dus, daarom dat we dit alsnog moeten regelen. Gelukkig is het vrij eenvoudig om een SIP aan te vragen en een afspraak voor de prik te maken.

De camping heeft ervoor gezorgd dat we niet 2 keer naar Elche moesten, maar via de mail een afspraak konden maken voor het krijgen van een SIP.

Ondanks de Corona genieten we met volle teugen van onze tijd in Spanje. Gisteren nog naar het strand geweest, met Max en Emma. 




René fietst iedere dag, en heeft hier ook zichtbaar plezier in. Ik ben meer bij de caravan omdat ik bast van de inspiratie om boeken te schrijven. Ook ben ik met minder leuke dingen bezig, en dan heb ik het over Max. Gelukkig hebben we een goede dierenkliniek op 10 minuten rijden. Voor het geval dat …

Ook staat onze auto nu bij de Mercedesgarage, omdat er steeds een foutmelding verschijnt. René heeft auto dinsdag naar de garage gebracht en daar hebben ze het probleem gevonden, gelukkig. Vandaag kunnen we onze auto weer ophalen.

Bedankt voor het lezen van mijn blog.


donderdag 9 december 2021

Overwinteren in Spanje 11: Gewoon heerlijk

We staan nu iets meer dan zes weken op Camping La Marina, en het bevalt prima. Het is een mooie camping met een goede uitloop voor Max en Emma. Dit was iets wat voor René en mij erg belangrijk was. We hebben eerder al campings gewezen omdat er voor onze hondjes geen echte uitloop was.

Het fietsen is hier niet zo geweldig, want het ontbreekt aan fietspaden, iets wat ik niet echt leuk vind. Dat is ook een reden dat Max en Emma niet meegaan op de fiets, tenzij we de fietsen met de auto meenemen.

Emma is erg bewegelijk, want ze wil alles zien. Dit betekent dat wanneer ze in het mandje zit, van links naar rechts gaat zitten. Ze doet gelukkig geen poging om uit het fietsmandje te springen. Ook is ze niet bang, maar juist erg nieuwsgierig.

Echter, omdat Emma zo veel beweegt, kan dit gevaarlijk worden, want dan wil het wil eens gebeuren dat ik daarom iets slinger. Nu is dit op een fietspad niet erg, maar als je op de weg fiets waar de auto's 80 KM mogen, dan wordt het verhaal anders.

Ik riskeer geen ongeluk voor mezelf, maar zeker niet voor Emma. Dat is iet waar ik niet aan moet denken. Wat wel kan, en wat we ook doen, zijn Max en Emma op de fiets meenemen naar het strand. Dit ligt 800 meter achter de camping, en is een super mooi zandstrand. Hier kan Maxje van de riem en spelen met andere honden, als hij dit wil.

Echter, Max loopt liever te snuffelen dan dat hij speelt met een ander hondje. Emma blijft aangelijnd, want wanneer ze losloopt dan is ze in haar eigen wereldje. Ze loopt met iedereen mee, en dat is niet de bedoeling. Maar we lopen wel met haar over het strand zodat ook Emma lekker kan snuffelen.

René is ook nu weer onderweg op de fiets. Hij fietst er was af sinds we hier in Spanje zijn. Ik zit weer heerlijk buiten, wat een luxe. Overwinteren in Spanje is zeker een aanrader.

Ik heb nog geen bloedneus gehad, terwijl ik in Nederland in de wintermaanden minstens twee keer per week een bloedneus heb. Ook ben ik nog niet ziek geweest. Wel gaan we binnenkort een afspraak maken voor de boosterprik, anders komen we in maart volgend jaar de Franse campings niet op. 

De boosterprik is hier in Spanje geen enkel probleem. We zijn hier nu wel laat mee. Dat komt omdat we eerst wilden wachten tot we weer in Nederland waren. René en ik waren dan nog precies binnen de negen maanden. Echter, de regels zijn nu weer verandert, nu is het ineens dat je de boosterprik binnen zeven maanden moeten hebben. Maar, ja, het is niet anders.

Er valt nog veel meer te schrijven, maar dat doe ik de volgende keer. :)



Bedankt voor het lezen van mijn blog. X




vrijdag 3 december 2021

Overwinteren in Spanje 10: Corona

 3 December 2021

Ja, ook hier in Spanje hebben we nu te maken met het Omikronvirus, een besmettelijke Corona variant. We staan op Camping La Marina, in de provincie Valencia. Hier zijn op 4 december 2021 nieuwe Corona regels van kracht.

Net als in Nederland word ook hier de Coronapas ingevoerd en zal gaan gelden voor:

Bars en restaurants waar meer dan 50 personen binnen kunnen. Nachthoreca zoals discotheken, feest- en danszalen en pubs. Muziek festivals en optredens (binnen en buiten). De coronapas geldt niet voor terrassen en horeca ruimtes in de buitenlucht, in winkels, winkelcentra, bioscopen, theaters, sportscholen en bij sportevenementen zoals voetbalstadions.

Gelukkig zijn we geen discogangers LOL die tijd ligt achter ons. De boulevards hier zijn niet druk en het is veilig om te wandelen en even een terrasje te pakken, buiten, natuurlijk. Dus, het is nog steeds goed vertoeven hier in Spanje. Ook kunnen we hier de boosterprik krijgen. Echter, hiervoor moet je wel een paar dingetjes regelen. Dus we wachten tot we weer in Nederland zijn.

Ik zal begin volgende week berichten over eventuele veranderingen hier op de camping.

Overwinteren in Spanje 09: Waar blijft de tijd

De tijd op de camping gaat best wel snel. We verblijven nu alweer een maand op Camping La Marina. Het weer is zoals we het ook verwacht hadden. In het begin hebben we regen gehad, maar eigenlijk niets van betekenis.

De camping bevalt ons op zich goed. Alleen hebben we te vroeg de schaduw op onze plek. Dit komt omdat deze camping veel hoge bomen heeft. De zon zakt natuurlijk in deze tijd van het jaar ook hier in Spanje. Dit betekent dat de zon eerder achter de hoge bomen verdwijnt.

Wanneer er niet te veel wind staat gaan we in de middag naar het strand. Af en toe nemen we Max en Emma mee, maar niet altijd. Max is ziek en daar moeten we rekening mee houden. Plus hij is de jongste niet meer en heeft nu helemaal wat meer rust nodig. 

Ook hebben we naar andere campings in de omgeving gekeken en een mooie ontdekking gedaan. Camping Lo Monte is een jonge camping van net tien jaar oud, kleinschalig en open. En met open bedoel ik geen hoge bomen en veel zon op de plaatsen.

De uitloop voor Max en Emma is ook goed en een gezellig restaurant. We hebben verschillende mensen gesproken en hebben een goed gevoel over deze camping.

Dan hebben we een echtpaar uit Engeland schuin tegenover ons en ze moeten verplicht terug naar het VK omdat ze een visum hebben voor een bepaalde tijd. Dit betekent dat ze minsten voor drie maanden weg moeten uit Spanje. Tja #Brexit


Voor mij als vegetariër is er een enorme keuze aan vleesvervanger, waar ik super blij mee ben. Ik was hiervoor een beetje huiverig, maar daar is absoluut geen reden voor.

René fiets iedere dag en dat bevalt hem goed. Vandaag staat er, net als gisteren, veel wind.

Gisteren zijn we met de auto nog even naar Camping Lo Monte gereden om de omgeving te verkennen. De fietsen hadden we ook mee, maar de wind was te krachtig om te fietsen. Wel hebben we over de camping gelopen. Daarna nog even naar het strand geweest waar Max en ook Emma heerlijk hebben gespeeld.

Op het moment van het schijven staat het zonnetje hoog aan de hemel en de deur van de caravan open. Max en Emma liggen in de voortent, waar het lekker warm is door de zon, op de stoel.

René is nu weg op de fiets, boodschappen halen en ik ga zo verder met het schijven van mijn boek. Ik krijg zelfs al mails met de vraag wanneer het volgende deel van Assassins uitkomt. Dit is toch zo gaaf.

Dus zo verder met schrijven, ook zal met mijn blog over de hondjes verder gaan. Het is een tijdje geleden dat ik schreef op deze blog. Ik zie het wel, van verveling geen sprake. En zoals het er nu uitziet, zit ik vanmiddag weer lekker in het zonnetje.